Η ευγένεια νικά το άγχος

12

Πόσες έρευνες έχουν γίνει και πόσες μελέτες έχουμε διαβάσει για το δυνάστη που κυριεύει τη ζωή μας… Πόσο ταυτιζόμαστε στην ιδέα ότι το άγχος είναι πια μια παγκόσμια ασθένεια…

Μια καινούργια όμως μελέτη έρχεται να συμπληρώσει, αλλά και να δείξει έναν απλό τρόπο με τον οποίο μπορούμε να νικήσουμε το άγχος, εάν θέλουμε να σταματήσουμε να είμαστε θύμα του:

Να είμαστε ευγενικοί με τους γύρω μας.

Κι όμως, η ευγένεια και η καλοσύνη μπορούν να μειώσουν το άγχος. Η προσφορά καλοσύνης στους άλλους μειώνει το άγχος και αυξάνει την ευτυχία και τα συναισθήματα της κοινωνικής σύνδεσης.

Είναι μια απλή στρατηγική που δεν κοστίζει τίποτα και που μπορούμε να ενσωματώσουμε στην καθημερινότητά μας. Και πέραν αυτού, οι άνθρωποι που εκφράζουν αγνά και καλοσυνάτα συναισθήματα τείνουν να έχουν χαμηλότερο άγχος, μεγαλύτερη ευτυχία, μεγαλύτερη ενσυναίσθηση και υψηλότερα αισθήματα κατανόησης και αγάπης.

Οι ερευνητές πειραματίστηκαν με 3 συγκεκριμένες τεχνικές που αποσκοπούσαν στη μείωση του άγχους. Για να γίνει αυτό, ζήτησαν από φοιτητές να περπατήσουν γύρω από ένα κτίριο για 12 λεπτά, εφαρμόζοντας μία από τις παρακάτω τεχνικές:

Στοργή και καλοσύνη
Θετικές ευχές για άλλους ανθρώπους. Οι φοιτητές κλήθηκαν να κοιτάξουν τους ανθρώπους που πέρασαν από μπροστά τους και να σκεφτούν: «Εύχομαι να είναι ευτυχισμένοι». Και να εννοούν πραγματικά αυτό που σκέφτονται.

Σύνδεση
Προσπάθεια να δημιουργήσουν συνδεσιμότητα με άλλους. Οι φοιτητές κλήθηκαν να σκεφτούν πώς συνδέονται με τους ανθρώπους που βλέπουν και να σκέφτονται τα ίδια αισθήματα που βιώνουν οι ίδιοι.

Καθοδική κοινωνική σύγκριση
Οι σπουδαστές κλήθηκαν να κοιτάξουν άλλους ανθρώπους και να σκεφτούν πώς μπορεί να είναι καλύτερα από αυτούς. Η καθοδική κοινωνική σύγκριση αφορά τη σύγκριση με άλλους που μπορεί να είναι λιγότερο τυχεροί.

Οι ερευνητές δημιούργησαν επίσης μια ομάδα ελέγχου, ζητώντας από τους φοιτητές να παρατηρούν συγκεκριμένα εξωτερικά στοιχεία των ανθρώπων που συναντούν – τα ρούχα, τα αξεσουάρ, το μακιγιάζ. Οι ερευνητές παρακολούθησαν όλους τους φοιτητές, πριν και μετά την παρατήρηση, από την άποψη του άγχους, της ευτυχίας, του στρες, της ορθότητας και της ενσυναίσθησης.

Ποια στρατηγική λοιπόν λειτούργησε καλύτερα;

Αποδείχτηκε ότι όσοι ασκούσαν αγάπη και καλοσύνη ή εξέφραζαν ευχές ευημερίας, αποδείχτηκαν πιο ευτυχισμένοι, πιο συμπονετικοί, πιο εμφατικοί, πιο συνδεδεμένοι με τους άλλους – και ναι, λιγότερο αγχωμένοι.

Τι γίνεται όμως αν αυτή η στρατηγική δεν ταιριάζει με την προσωπικότητα όλων; Οι ναρκισσιστές άνθρωποι, για παράδειγμα, μπορεί να δυσκολεύονται να εκφράσουν ευχές στους άλλους για να είναι ευτυχισμένοι.

Αυτό βέβαια δεν έχει και τόση σημασία. Αυτή η απλή πρακτική είναι πολύτιμη ανεξάρτητα από τον τύπο της προσωπικότητάς μας. Η επέκταση της αγάπης και της καλοσύνης δούλεψε εξίσου καλά, όσον αφορά τη μείωση του άγχους, την αύξηση της ευτυχίας, της ενσυναίσθησης και των συναισθήματων της κοινωνικής σύνδεσης.

Επιπλέον, η καλοσύνη βοηθάει στη μείωση της κοινωνικής διαταραχής άγχους. Διαπιστώθηκε ότι οι πράξεις ευγένειας προκάλεσαν θετικές αντιδράσεις από τους ανθρώπους. Η καλοσύνη μειώνει τις κοινωνικές προσδοκίες και την ανάγκη ενός ατόμου για αποφυγή κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, εξαιτίας του φόβου ή του άγχους.

Αντίθετα, η κοινωνική σύγκριση οδηγεί σε περισσότερο άγχος. Οι φοιτητές που συγκρίθηκαν με άλλους ήταν πιο αγωνιώδεις και πιο ανήσυχοι. Η σύγκριση είναι μια ανταγωνιστική στρατηγική. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να έχει κάποιο όφελος, αλλά οι ανταγωνιστικές νοοτροπίες έχουν συνδεθεί με το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη.

Βέβαια, αυτά τα νέα δεν προκαλούν έκπληξη. Διάφορες μελέτες σχετικά με την κοινωνική σύγκριση και τη συνεχή σύγκριση των εαυτών μας με τους άλλους, έδειξαν πώς αυτή συμβάλλει στη δυστυχία και στα χαμηλά συναισθήματα αυτοσεβασμού.

Και ακόμα πιο διαδεδομένο είναι ότι οι αρνητικές επιπτώσεις της κοινωνικής σύγκρισης ενισχύονται με τη χρήση των κοινωνικών μέσων. Είναι σχεδόν αδύνατο να μην κάνουμε συγκρίσεις στα κοινωνικά μέσα. Συχνά αισθανόμαστε φθόνο, ζήλια, θυμό ή απογοήτευση ως απάντηση σε αυτό που βλέπουμε στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και αυτά τα συναισθήματα διαταράσσουν την ευημερία μας.

Το να είμαστε ευγενικοί με τους άλλους δεν κοστίζει τίποτα. Και αν μας βοηθάει να νικήσουμε το άγχος, δεν αξίζει πραγματικά να το προσπαθήσουμε;

Θα είμαστε πρώτα από όλα εμείς ευτυχισμένοι και έπειτα ο κόσμος γύρω μας. Και όλοι γνωρίζουμε ότι ο κόσμος θα ήταν καλύτερος με λίγη περισσότερη καλοσύνη.

Ακόμα, η δημιουργία θετικών συναισθημάτων μέσα μας, μας εμποδίζει να συγκρινόμαστε συνεχώς με τους άλλους.

Οι άνθρωποι που πράττουν με καλοσύνη γίνονται πιο ευτυχισμένοι με την πάροδο του χρόνου. Όταν είμαστε ευγενικοί, νιώθουμε καλοί ως άνθρωποι, πιο ηθικοί, αισιόδοξοι και θετικοί.

Όντας καλοί, βελτιώνεται η διάθεσή μας και μας δίνεται η ευτυχία που είναι τόσο σημαντική για την καταπολέμηση του άγχους μας.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here