Ποιο παιδί θεωρείται χαρισματικό και τι μπορεί να σημαίνει αυτό;

586

Σύμφωνα με το wikipedia “Ο Δείκτης Νοημοσύνης (Intelligence Quotient, IQ) είναι ο δείκτης ο οποίος μετρά προσεγγιστικά την ευφυΐα ενός ατόμου σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό. Το IQ κάθε ατόμου μετράται με διάφορες μεθόδους, οι οποίες περιλαμβάνουν συνήθως τεστ με ερωτήσεις ή διαδικασίες με καθορισμένα αντικείμενα. Παρά τις διαφορές στον σχεδιασμό τους, αυτά τα τεστ μετρούν γενικά την ίδια μορφή ευφυίας, κυρίως την λογική και επαγωγική σκέψη και όχι και τη φαντασία, την αποφασιστικότητα, τη συναισθηματική νοημοσύνη κλπ που θα έδιναν πιο συνολικά την εικόνα ευφυΐας κάποιου.”

Υψηλό IQ
1. Ήπια χαρισματικό (Mildly Gifted): IQ 115 – 129
2. Μέτρια χαρισματικό (Moderately Gifted): IQ 130 – 144
3. Έντονα χαρισματικό (Highly Gifted): IQ 145 – 159
4. Εξαιρετικά χαρισματικό (Exceptionally Gifted): IQ 160 – 179
5. Κορυφαία χαρισματικό (Profoundly Gifted): >IQ 180

Αυτά τα όρια βασίζονται σε μια κανονική στατιστική κατανομή. Οι επιδόσεις των περισσοτέρων ανθρώπων εντοπίζονται στο εύρος από IQ 85 έως IQ 115, με μέσο όρο το IQ 100. Αυτό το εύρος θεωρείται φυσιολογικό. Όσο πιο πολύ απέχει η επίδοση ενός παιδιού από το μέσο όρο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη του για ειδική εκπαιδευτική προσέγγιση και υποστήριξη, ανεξάρτητα αν η απόκλιση είναι προς τα πάνω ή προς τα κάτω από το μέσο όρο.

Εξαιρετικό ταλέντο
Το εξαιρετικό ταλέντο είναι μια ικανότητα επίτευξης μιας δεξιότητας σε ένα επίπεδο το οποίο δεν είναι συνήθως αναμενόμενο παρά μόνο σε πιο μεγάλες ηλικίες, ακόμα και αργά στην ενήλικη ζωή. Ένα παιδί 3 χρονών μπορεί να διαβάζει σαν έναν 7χρονο ή ένα παιδί 9 ετών μπορεί να παίζει πιάνο σαν ένα 18χρονο, ο οποίος μπορεί να σπουδάζει πιάνο για χρόνια. Αν το εξαιρετικό ταλέντο δεν άπτεται των αντικειμένων των μαθημάτων του σχολείου, μπορεί το παιδί να μην παρουσιάζεται στο σχολείο με αντίστοιχα εξαιρετικές επιδόσεις και να μην αναγνωρίζεται από τους δασκάλους ως χαρισματικό.

Υψηλές Επιτεύξεις
Τα χαρισματικά παιδιά παρουσιάζουν συνήθως, αλλά όχι πάντα, υψηλές επιδόσεις και επιτυχίες. Ακόμα και όταν δεν έχουν καλούς βαθμούς στο σχολείο, τείνουν να έχουν υψηλές επιδόσεις σε δοκιμασίες επίτευξης (achievement tests), συνήθως στο εύρος της ανώτερης 95ης – 99ης εκατοστιαίας κλίμακας. Τα παιδιά αγαπούν να μαθαίνουν και η αγάπη τους για τη μάθηση, η καλή μνήμη και η ικανότητα να μαθαίνουν γρήγορα και εύκολα τα οδηγεί στην επιτυχία. Όμως, αν ένα χαρισματικό παιδί χάσει τα κίνητρα και την πρόθεση να μαθαίνει, μπορεί να μην τα πηγαίνει καλά στο σχολείο. Ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση οι επιδόσεις του στις δοκιμασίες επίτευξης παραμένουν υψηλές.

Δυναμικό επιτυχίας ή αριστείας
Ανεξάρτητα αν ένα χαρισματικό παιδί αριστεύει στο σχολείο, έχει τη δυναμική να αριστεύσει. Πολλά χαρισματικά παιδιά έχουν εσωτερικά κίνητρα, όπως το ενδιαφέρον και η πρόκληση. Όταν αυτά τα παιδιά ενδιαφέρονται και καταλλήλως κινητοποιούνται, μπορούν και επιτυγχάνουν.Όμως, ακόμα και ένα χαρισματικό παιδί μπορεί να μην έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο, μπορεί να μαθαίνει και να πετυχαίνει πολλά μόνο του στο σπίτι του.

Αυξημένη ευαισθησία
Η αυξημένη ευαισθησία, αν και σπάνια χρησιμοποιείται ως αναγνωριστική των χαρισματικών παιδιών στο περιβάλλον του σχολείου, είναι τόσο κοινή μεταξύ των χαρισματικών παιδιών, που αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά των παιδιών αυτών, τα οποία αιτιώνται την αποστασιοποίησή τους από τα υπόλοιπα παιδιά. Τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι συναισθηματικά ευαίσθητα, να κλαίνε για πράγματα που στους άλλους μπορεί να φαίνονται επουσιώδη. Μπορεί να είναι σωματικά ευαίσθητα, να ενοχλούνται από σήματα σε πουκάμισα ή ετικέτες σε κάλτσες. Αυτές οι διαφορετικές στάσεις ονομάστηκαν από τον ψυχολόγο Kazimierz Dabrowski, “υπερδιεγερσιμότητες”.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ